Какви гуми да изберем за мотора?

Категории: Полезно, Новини, Събития

Как да изберете правилната гума за своя мотор

Всички производители влагат значително количество изследвания, време и пари, за да гарантират, че всеки мотор, излизащ от фабриката им е оборудван с качествени гуми. Решението за избор на конкретен комплект гуми се взема на база предназначението на превозното средство, години опит и събрани данни.

Понякога обаче специфичните нужди на моториста или условията на каране могат да се различават от тези, за които производителят е проектирал модела. В такива случаи предпочитаната от моториста заместителна гума може да има различни характеристики от стандартната фабрична.

Винаги, когато се сблъскате с такава ситуация, е добре като собственик на мотор да разбирате основите за гумите, за да сте сигурни, че новата гума отговаря на вашите нужди. Макар да звучи лесно, всъщност изборът на подходяща гума може да бъде предизвикателство. Освен това, това е въпрос на безопасност — неправилният избор на гума може да причини повече вреда, дори и ако сте закупили най-скъпия комплект.

Има множество технически термини и фактори, които трябва да имате предвид, когато заменяте фабрично поставената гума с друга. За да улесним процеса, в тази статия ще обясним основните компоненти на гумата, видовете гуми и други важни неща, които е добре да знаете преди да изберете заместител.


Кога е време за смяна на гумите

Гумите са един от най-важните компоненти на всяко пътно превозно средство. Те са единствената част, която е в контакт с пътя по време на каране. Можете да ги сравните с обувки за мотора. Подобно на обувките, гумите се износват с времето.

Ето някои от основните причини да замените гумите на своя мотор:

  • Износване на грайфера: Проверете дълбочината на грайфера. С времето тя намалява, което показва износване. Различните гуми се износват до различна степен преди да се наложи смяна. Някои гуми имат индикатор, който показва кога е време за нов комплект.
  • Издутини: Понякога гумата може да се надуе. Причините могат да бъдат висока температура, неправилно налягане, лоши пътища или ниско качество на гумата. Дори и грайферът да изглежда в ред, при най-малка издутина сменете гумата веднага, тъй като има риск от спукване.
  • Напукване: Ако моторът не се използва често или е стоял на екстремни температури, гумата може да се напука. Пукнатините са необратими и изискват подмяна.
  • Повредена странична стена: Дори най-малка порезна повреда на страничната стена е необратима, особено при безкамерни гуми. В такъв случай е безопасно да смените гумата.

Основна конструкция на гумата

Гумите не са само от каучук. Под видимия слой има различни компоненти, които държат гумата заедно. Макар конструкцията да варира леко при различните видове гуми, основните части са сходни:

  • Грайфер: Това са шарките и канелките, които виждате по гумата. Те осигуряват сцепление и контрол при различни условия на каране.
  • Каркас: Може да го сравним със скелета на гумата. Каркасът е от стомана, найлон, полиестер или фибростъкло и дава здравина на гумата.
  • Бийд: Частта, която се закрепва към джантата. Изработена от стоманена тел, тя предотвратява изпускане на въздух и приплъзване на гумата.
  • Странична стена: Страничната част на гумата между грайфера и бийда. Ширината и твърдостта ѝ влияят на управлението и комфорта при каране.

Как да четете маркировката на гумата

Всяка гума има маркировка с букви и цифри, които съдържат важна информация. Например: 190 / 70 R17

  • Ширина на гумата: Първите цифри показват ширината в милиметри (190 мм).
  • Съотношение височина/ширина (Aspect Ratio): След наклонената черта е съотношението между височината на страничната стена и ширината на гумата (70%).
  • Конструкция: Буквата показва конструкцията на гумата:
    • B – bias ply
    • R – радиална гума
  • Диаметър: Последното число показва диаметъра на джантата (17 инча).

Как да изберете правилната гума

Замяна със същата гума

Най-лесният вариант е просто да смените старата гума с нова от същия модел. В повечето случаи фабричните гуми са подходящи за повечето мотористи.

Спазвайте препоръчаните спецификации

Ако искате различен комплект гуми, винаги се придържайте към препоръките на производителя за размер и тип. Неправилният размер може да повлияе на управлението и безопасността.

Безкамерни vs. камерни гуми

  • Спицирани колела: Използвайте камерни гуми.
  • Алуминиеви джанти: Можете да използвате безкамерни гуми, които осигуряват по-добро сцепление и лесен ремонт при пробив.

Радиални vs. Байс гуми

  • Радиални: Подходящи за висока скорост, по-добро управление в завои и по-бързо охлаждане.
  • Байс: Подходящи за стандартна употреба, по-твърди странични стени.

Грайфер

  • Офроуд: Блокови или „knobby“ гуми за сцепление в кал или чакъл.
  • Път: Среден грайфер е достатъчен.
  • Писта: Малък грайфер, но мек и лепкав каучук за максимално сцепление.

Странична стена

  • Агресивно каране: Твърди странични стени и кръгъл контакт с пътя.
  • Комфорт: По-меки странични стени и по-плосък контакт с пътя.

Размер

Винаги избирайте гума, която съответства на диаметъра на джантата. Съотношението на страничната стена и ширината може да се изменя в ограничени граници, но по-малки странични стени намаляват комфорта и амортизацията.


В крайна сметка, добра гума трябва да ви позволи да се наслаждавате на мотора си с комфорт и увереност. Ако следвате препоръките на производителя, обикновено няма да сбъркате.

 

Назад към всички статии